måndag 24 oktober 2011

Trädgårdsjobb(igt)

Igår var det underbart väder. Igår kom jag på den fantastiska idén att en av mina rabatter skulle grävas om. Fast först var vi bara tvugna att plantera lite häck på ett annat ställe i trädgården. Sagt och gjort. Ut i det fina vädret, grävde en fåra för häckplantorna som skulle planteras. Sen in för att laga lunch och äta. Därefter ut till rabatten.

Problemet med sagda rabatt är att den är alldeles full med Åkervinda. En klätterväxt med alldeles fantastisk utbredningsförmåga. Det plus mitt allmänna ointresse för att rensa i just den rabatten i år har gjort det hela till en tämligen vildvuxen plats i vår trädgård. Så nu skulle rabatten grävas om och perennerna omplanteras. Jag lejde med mig maken till rabatten, men den hjälpen blev inte långvarad. Att gräva är typ det värsta han vet. Och efter en himla massa tunga suckar och frågor och funderingar från hans sida gav jag upp å hans vägnar och skickade iväg honom. Kvar var jag och Fred. Vi grävde och vi grävde och vi grävde. Vi rensade bort massor med vita tunna rötter, Åkervindans rötter. Och så började vi om, gräva gräva gräva, rensa rensa rensa. In för att äta middag. Sen blev Fred kvar inne och jag gick ut för en sista timme ute i landet. Gräva gräva gräva, rensa rensa rensa. Riktigt tråkigt jobb faktiskt. När mörkret kom slutade jag. Då hade jag gjort ungefär två tredjedelar av landet.

Idag när jag kom hem från jobbet blev det först lite matlagning och sen mat. Sen ut i landet igen. Jag och Fred. Gräva, gräva, gräva. Rensa rensa rensa. En knapp timme hann vi vara ute innan mörkret kom. Nu har jag kanske en fjärdedel kvar eller så. Som sagt görtrist arbete. Och jag har inga förhoppningar om att få bort alla rötter, men får jag bort hälften så kanske jag klarar att hålla efter resten när det kommer ovan jord till våren. Fast nu läste jag just det här och det här. Usch.

Okej, så det är vad jag gör på fritiden för tillfället. Vad sysslar ni med då? Hoppas ni har något roligare för er.

2 kommentarer:

Lena sa...

jag har gett upp trädgården för tillfället, gräsmattan och ogräset har tagit överhanden... hos oss är inte problemet åkervinda utan kirskål denna otroligt svårutrotade växt. Nu för tiden är jag inne och tittar på film istället :)

Caisa sa...

Såg att du börjat med det "omöjliga" projektet. Imponerad. Själv gav jag upp bergsträdgården efter sådär 5 spadtag och tänkte "äh, tar bort all jord till våren - lägger markduk - sedan på med nyköpt jord". Är jag för lat? Grym träning har du fått i helgen iallafall!