söndag 30 oktober 2011

Vad Vera äter

Vera bestämde sig redan vid första burken mat som serverades - köpeburkar är INTE hennes grej. Vi har försökt några gånger. En sked går in, sen inser hon vad det är vi stoppat i henne och munnen är som igenmurad, inte en glipa någonstans. Nu gör det väl inte jättemycket, planen har ju hela tiden varit att laga mat till henne, men det hade ju varit skönt att kunna ta till en burk om man är borta eller för att få lite variation i matsedeln.

Vi brukar göra storkok emellanåt och frysa in, så är det bara att ta upp mat till henne och värma när det är dags att äta. Eftersom vi fryser in det i iskuber, eller "småklickar" så går det fort att tina och värma, himla smidigt helt enkelt. Tanken är egentligen att hon ska äta samma mat som oss andra, men det är inte alltid vi får till det. Bebisar ska ju inte äta salt, och jag är bra på att laga mat med buljong (som ju är rätt salt). Jag antar att man skulle kunna säga att jag har hamnat i buljongträsket. Dessutom ska bebisar bara ha kokt mat, och det händer ju titt som tätt att vi äter stekt mat. Så oftast får hon egen mat när vi äter.

Igår insåg jag att det var väldigt tomt i Veras låda i frysen. Lite morotspuré, lite kycklingsås och en potatis och grönsaksblandning var allt som fanns. Dags för ett nytt storkok med andra ord. Idag har jag därför fyllt på hennes fryslåda med två olika sorters kycklinggryta, frikadeller, köttfärssäs, broccolipuré, pasta&grönssaksblandning, kokt lax med sås, potatispuré och nötköttgryta. Nu har vi så vi klarar oss ett tag, och det finns lite att variera med också.

En kik i Veras låda i frysen.

Inga kommentarer: