torsdag 20 mars 2014

Smaker 2 (eller Ny förpackning - ny smak!)

Två produkter som jag brukar relativt ofta har nyligen bytt förpackning. Föga förvånande är båda produkterna en typ av choklad. Förutom denna gemensamma nämnare finns som jag ser det ytterligare två gemensamma nämnare:

1. De har i och med förpackningsbytet ändrat smak.
2. Båda produceras av företaget Fazer.

Produkterna det rör sig om är Kinpuffar (såna man äter i flock) och Ögon Cacao.

Jag upplever båda produkterna som sötare och utan skärpa (om någon nu förstår vad det betyder) sedan de bytte förpackning. Och jag tycker att det här är lite mystiskt. Varför har de bytt smak? Eller har de inte bytt smak, är det bara jag som upplever att smaken ändrats? Nej, jag tror faktiskt inte det. Efter att ha bakat otaliga kakor med kakao vet jag hur mina kakor ska smaka. Och helt plötsligt smakade de inte rätt längre. Detta har lett till att jag bytt kakaoleverantör, trots att jag alltid använt Ögonkakao (av den enkla anledningen att Ögonkakao var det som användes i min familj när jag växte upp, det är liksom den kakao man använder). Jag använder nu Icas ekologiska kakao. Väldigt bra kakao måste jag säga.

Hur jag har hanterat smakändringen av Kinapuffarna? Det har jag inte. Jag är inte storkonsument där på samma sätt, så jag mest suckar lite inombords när jag emellanåt äter dem och konstaterar att det var bättre förr.

8 kommentarer:

Caisa sa...

Du kan annars då vår halvfulla ögoncacao. Rätt förpackning. Kan dock inte garantera att smaken är som det bör då vi köpte den vid inflytt för si så där 6 år sedan (så mycket cacao går det åt på berget)!

Caisa sa...

Mina barns barndomsminnen vad gäller cacao kommer, inser jag nu, komma från söderbo och inte ekeberget. Frågan är om det blir ögon eller eko de väljer. Eller inget av detm då förpackningarna säkert hunnit ändrats...

Annika sa...

Köpte "Sådana som man äter i flock" *ler* häromdagen.
Tänkte inte på att deras förpackning ändrats. Får nog köpa en påse idag till lördagsmyset och göra en smakanalys.
Allvarligt allvarligt...

Förresten, vill du köpa toapapper och stödja RSK fotboll? ;-)

Katharina sa...

Caisa: Jag har å andra sidan en del ouppäten glass i min frys. Väldigt mycket hellre kakao-baserade produkter än glass i mitt fall. ;)
Och jag ger gärna dina barn kakaominnen. =)

Katharina sa...

Annika: Gör det! Smaka och meddela vad du tyckte. =)

Och vilken oerhört konstig fråga. Det där om toalettpappret. Är du allvarlig? =)

Caisa sa...

Kommer nere.. eller nej det gör jag inte.. äter inte glass just nu.. kanske om några veckor.. iallafall till sommaren - den kanske finns kvar i sommar?!

Caisa sa...

Men hjälp hur fel kan inte det läsas?

Caisa sa...

Igår när jag var på ICA Hindås kom gick en man förbi mig och knorrade om att det var irriterande att de (producenterna) hela tiden byter förpackningar. Min första reaktion: tycker du att de (produkterna) smakar annorlunda bara för det?

Det sa jag visserligen inte till honom men skrattade lite för mig själv... och tänkte på dig!