tisdag 18 mars 2014

Smaker

En sak som jag kan fundera över emellanåt är varför vissa saker smakar olika beroende på form. Jag har två exempel så här rakt av:

1. Jag påstår att Coca cola smakar olika beroende på om den kommer ur en 33 cl burk eller om den kommer ur en 0,5-liters PET-flaska.

2. Jag påstår att kexchoklad smakar olika beroende på om man äter den hel jämfört med om man delar den i de fyra delar som en 55 grams kexchoklad är indelad i och äter dem var för sig.

Varför är det så här?! Är det bara mina smaklökar som upplever det så här olika? OCh varför upplever dem det som så olika. Jag antar att det i Cola-fallet faktiskt kan handla om en olikhet mellan produkterna, det är ju ändå två olika förpackningar liksom. Men kexchokladen?! Den är ju samma förpackning, om jag börjar med att ta ett bett i en hel kexchoklad och sedan går över till att bryta bitar från samma kexchoklad så ändras alltså min smakupplevelse. Mycket mystiskt.

Inga kommentarer: